(Operación
del Servicio) El tiempo máximo permitido para la recuperación de un Servicio de
TI tras una interrupción. El Nivel de Servicio a ser provisto debe ser inferior
a los Objetivos de Nivel de Servicio. Los Objetivos de Tiempo de Recuperación
para cada Servicio de TI deberían ser negociados, acordados y documentados. Ver
Análisis de Impacto de Negocio. [ITIL:2007]
El objetivo de tiempo de recuperación (Recovery Time Objective, RTO) es la máxima cantidad de tiempo
tolerable que un ordenador, sistema, red o aplicación puede estar inactivo
después de una fallo o un desastre. El RTO es una función del punto hasta el
cual la interrupción altera las operaciones normales y la cantidad de ingresos-pérdidas
por unidad de tiempo como resultado del desastre Estos factores, a su vez,
dependen del equipo y de la/s aplicación/es afectada/s El RTO se mide en
segundos, minutos, horas o días, y es una consideración importante en la
planificación de recuperación en caso de desastre.
http://www.recall.es/why-recall/data-protection-terminology
The amount of time allowed
for the recovery of a business function or resource after a disaster occurs
ISACA, Cybersecurity Glossary,
2014
(Service Operation) The
maximum time allowed for recovery of an IT Service following an interruption.
The Service Level to be provided may be less than normal Service Level Targets.
Recovery Time Objectives for each IT Service should be negotiated, agreed and
documented.See Business Impact Analysis. [ITIL:2007]
target time set for:
·
resumption
of product or service delivery after an incident; or
·
resumption
of performance of an activity after an incident; or
·
recovery
of an IT system or application after an incident.
[BS25999-1:2006]
The balancing point between
the MAO (Maximum Allowable Outage) and the cost to recover establishes the
information systems RTO. Recovery strategies must be created to meet the RTO.
The strategy must also address recovering information system critical
components within a priority, as established by their individual RTOs. [NIST-SP800-100:2006]
RTOs represent the maximum
allowable downtime that can occur without severely impacting the recovery of
operations or the time in which systems, applications, or business functions
must be recovered after an outage (e.g. the point in time that a process can no
longer be inoperable).
http://ithandbook.ffiec.gov/it-booklets/business-continuity-planning/appendix-b-glossary.aspx
(Exploitation de
Services) (Service Design) La durée maximale accordée à la reprise d’un service
après une interruption. Le niveau de service à fournir peut être inférieur aux
cibles de niveau de service normales. Les objectifs de temps de reprise de
chaque service des TI doivent être négociés, convenus et documentés.
Voir Analyse d’impact
sur le business (BIA).
[ITIL:2007]